Ubat dan Vitamin (Supplement) adakah sama?

Apa itu ubat dan apa itu supplemet? Ada perbezaan ka? Ya, memang dua benda ni mempunyai rupa fizikal yang sama tetapi fungsi dan kegunaan mereka amat berbeza.




Saya bukan la dari bidang perubatan, tetapi saya banyak membaca. Jadi, hari ni saya nak terangkan apa yang saya faham tentang perbezaan ubat dan vitamin dengan bahasa mudah difahami, “PERUBATAN” untuk industri ubat farmaseutikal dan “Supplement” untuk industri nutrisi. Sebenarnya, ramai yang SALAH FAHAM tentang ubat dan vitamin termasuk saya sendiri suatu ketika dahulu.


" Saya tak sakit, buat apa nak makan ubat-ubat ni?"

" Alah... biasa la tu letih-letih badan, nak buat mcm mana? kena urus rumah, kena kerja"

" Anak saya kuat pilih makan, tapi saya tak la percaya pil pil vitamin ni"


Ini la antara persoalan-persoalan orang yang masih keliru tentang perbezaan vitamin dan ubat. Tapi sekarang saya dah faham apa perbezaan Ubat yang doctor bagi dan Supplement yang saya ambil. Jadi, dah jadi kewajiban saya untuk kongsi dengan anda semua.... 


INDUSTRI PERUBATAN
 
  1. Dalam perubatan, ubat lebih bersifat merawat sakit.
  2. Ubat mengandungi dadah yang akan bertindak dengan cepat menyerang virus dan mematikan simptom sakit.
INDUSTRI NUTRISI
  1. Dalam nutrisi, vitamin dan supplement bersifat mencegah sakit.
  2. Sel-sel badan kita memerlukan vitamin dan nutrisi yang betul dan cukup untuk bekerja secara efektif dan kekal sihat.

 Jom tengok PERBEZAAN yang simple dan padat:


PERBEZAAN NO. 1

Ubat 
Perlu di ambil semasa sakit untuk tujuan MERAWAT penyakit 

Vitamin 
Boleh diambil pada bila-bila masa terutamanya sebelum sakit untuk MENCEGAH penyakit 

PERBEZAAN NO. 2

Ubat
Diperbuat daripada DADAH dan BAHA KIMIA, boleh berikan KESAN SAMPINGAN NEGATIF untuk jangka masa pendek atau panjang. Overdose juga boleh bawa maut.!

Vitamin
Diperbuat daripada BAHAN SEMULAJADI seperti makanan seharian kita.
AWAS! Ada juga supplement di pasaran yang ditambah dengan bahan-bahan kimia seperti Steroid dan hormon perangsang. Jadi wajib berhati-hati untuk memilih jenis supplement. Pastikan supplement yang anda ambil dijamin Halal, kelulusan KKM, SELAMAT, BERKESAN dan SEMULAJADI.

PERBEZAAN NO 3

Ubat
Merawat KESAN penyakit atau tanda-tanda sakit. 

Vitamin
Merawat PUNCA penyakit. Mengandungi NUTRISI yang diperlukan oelh sel badan setiap hari.




Ubat atau supplement, yang mana satu? 

Ia bergantung pada pilihan diri kita sendiri. Adalah lebih baik untuk kita mencegah penyakit dengan ambil supplement yang membantu tampung kekurangan nutrisi harian kita.  Tetapi kena ingat Kalau supplement yang anda ambil tu diperbuat daripada bahan SINTETIK atau berbahan kimia ia juga akan menjejaskan kesihatan. 

MENCEGAH LEBIH BAIK DARI MENGUBATI, Kan?

 Terima kasih sudi luangkan masa anda untuk baca blog ini.... 

Apa juga jenama anda pilih, pastikan jangan telan buta-buta. Saya pilih Shaklee kerana SELAMAT, BERKESAN, SEMULAJADI, dan HALAL
 



------------------------------------------------------
Jom Sihat dan Berjaya, sertai kami
Bagaimana ingin menjadi ahli?

Berminat untuk mencuba vitamin terbaik di Malaysia ini
Sila hubungi saya segera :

Perunding Vitamin Anda : Alicia Dania Lee
Pengedar Sah Shaklee Kawasan Labuan, Kota Kinabalu, Lawas, Kuching dan Penang
Shaklee ID [ No : 1030636 ]
Contact No : 014-8715350
Email : alicia_ai87@hotmail.com
FB : Alicia Dania Lee
Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee dengan ID 1030636 . Anda boleh dapatkan produk Shakle dari saya

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Back
to top